Čo sa stane so starými pneumatikami?

Pneumatiky by nikdy nemali končiť na skládke. Existuje niekoľko možných spôsobov využitia pneumatík vyradených z prevádzky a recyklačné postupy sú zavedené v mnohých krajinách. Ich praktické uplatnenie sa líši podľa konkrétnej krajiny.
 

Dovozcovia a výrobcovia, ktorí uplatňujú recyklačné postupyBelgicko, Česká republika, Fínsko, Francúzsko, Grécko, Maďarsko, Nórsko, Holandsko, Poľsko, Portugalsko, Rumunsko, Španielsko a Švédsko
Výrobcovia, ktorí platia špecifickú daň štátu, ktorý uskutočňuje recykláciuDánsko, Litva a Slovensko
Zodpovedná osoba sa môže rozhodnúť, ako zaistiť recykláciu v súlade s legislatívouRakúsko, Nemecko, Írsko, Švajčiarsko a Veľká Británia

 

Dajte svojim opotrebovaným pneumatikám nový život

Pneumatiky vyradené z prevádzky nie sú bezcenné. Ich život pokračuje v rôznych podobách recyklačného využitia. Vaše staré pneumatiky môžu naďalej slúžiť ako spojivo do asfaltu, po ktorom jazdíte so svojimi novými pneumatikami Hakkapeliitta, alebo môžu chrániť váš dom pred hlukom z diaľnice v podobe protihlukovej steny. 

Spýtajte sa na možnosti recyklácie svojho predajcu pneumatík!
 

Životný cyklus pneumatík

Životný cyklus pneumatík prechádza rôznymi štádiami od výroby po odstránenie z prevádzky, inými slovami od suroviny k odpadu. Tento cyklus sa začína kaučukovými stromami na južnej pologuli, napr. v Indonézii alebo Thajsku. Pokračuje spracovaním surovín a výrobou produktov, ich skladovaním a použitím. Cyklus sa končí napríklad tým, že pneumatika sa rozdrví a použije pri stavbe. Životný cyklus teda možno rozdeliť na štyri fázy:

  1. Opatrenie zdrojov pre výrobu, ako sú suroviny a energie
  2. Výroba pneumatiky
  3. Použitie pneumatiky
  4. Využitie pneumatiky vyradenej z prevádzky

Väčšina vplyvov na životné prostredie sa odohráva vo fáze používania pneumatík. K najvýznamnejším negatívnym vplyvom patrí spotreba paliva. Množstvo paliva, ktoré spotrebuje pneumatika, a zároveň množstvo emisií, ktoré spôsobujú skleníkový efekt, môže byť obmedzené znížením váhy a valivého odporu pneumatiky. Avšak na množstvo emisií má najvýznamnejší vplyv jazdný štýl vodiča. Ekonomická jazda môže ušetriť 10 - 20 % paliva.

%MCEPASTEBIN%%MCEPASTEBIN%